wtorek, 17 stycznia 2017

Kwitnący kroton

1
Rośliny doniczkowe potrafią zaskoczyć - udowodniły mi to nie raz podczas tych kilku lat kiedy je hoduję. Zawsze najbardziej zaskakujące jest kwitnienie którego się nie spodziewamy, ba, nie wiemy, że dana roślina potrafi kwitnąć. Krotony (lub trójskrzyn lub kodieum) uprawiamy dla ich pięknych kolorowych liści, zależnie od odmiany niemal czarnych, czerwonych, pomarańczowych, żółtych, zielonych... Różnią się kształtem liści, tempem wzrostu oraz rozłożeniem poszczególnych barw, ale jedno mają wspólne: raczej nie są znane z pięknych kwiatów.
2
Okazuje się, że kroton kwitnąć może, nie każdy jednak zakwitnie. Musi mieć do tego odpowiednie warunki, przede wszystkim dużo światła, jednak sporo zależy od samej rośliny. Miałam dwa krotony różnych odmian, stały na parapecie obok siebie, a zakwitł tylko jeden. Kwiatuszki są malutkie, mają ok centymetr średnicy, tworzą żółto-zieloną kuleczkę na długiej łodyżce. Niby nic specjalnego, z bliska są jednak całkiem ciekawe. 3 4 5 
Źródło: Wikipedia

7 komentarzy:

  1. Nigdy chyba nie widziałem tej rośliny w stadium rozkwitu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dość rzadkie i nie każdy kroton chce kwitnąć, można roślinę hodować wiele lat i nie zakwitnie. Podobną niespodziankę miałam z sanseverią ("język teściowej"), ale z jakiegoś powodu kwiaty się nie rozwinęły. U sanseverii kwitnie tylko ta najzwyklejsza, zielona odmiana, roślina musi być dostatecznie duża i stać na słonecznym stanowisku. Kwiatuszki są podobno białe i pachną.

      Usuń
  2. Mnie taką niespodziankę zrobił kiedyś pewien kwiatek, który był tylko w formie zwykłych zielonych liści. Kilka lat sobie tak te liście rosły aż tu pewnego dnia z samego ich środka wyrósł piękny, duży, różowy kwiat :) Jak potem udało mi się ustalić mój kwiat to echmea wstęgowata i kwitnie tylko ten jeden jedyny raz a potem obumiera :( Sam kwiat naprawdę robi wrażenie bo to nie jakiś tam mały niepozorny kwiatuszek tylko kawał naprawdę pięknej, oryginalnej rośliny :) Czekam na zakwit u odnóg, które zostały po tamtym osobniku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam tę roślinę - miałam kiedyś guzmanię, też ma taki cykl życiowy tylko jest mniejsza i kwitnie na czerwono. Szkoda że te rośliny zamierają po kwitnieniu, ale faktycznie, kwiaty mają zjawiskowe. Obyś doczekała się pięknego kwitnienia odnóżek:)

      Usuń
    2. Piękna ta guzmania :)

      Usuń
  3. Masz naprawdę świetny blog i robisz piękne zdjęcia :). Kroton musi mieć bardzo dobrze, skoro zakwitł. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń